Kata Hikmah

Kata Hikmah

Tuesday, 18 December 2012

MaKaNaN KeGeMaRaN RaSuLuLLaH. . .

Assalamualaikum. .  .
Hey kowang. . !
Eee lame nye rase nya x conteng blog nie. .
rindu rase nye. . 
Hurm ok. . Entry yang lepas sy bercerita tentang "Mulianya Akhlak Rasulullah". .
So, kali nie sy nak conteng tentang "Makanan Kegemaran Rasulullah" pula. .
Bukan nye apa. .  Sekarang nie banyak sangat makanan yang ada di muka bumi nie. . 
semua nye sedap2 belaka. .  That why la ramai di kalangan kite yang obese. . hehehe
Jangan marah ea. .  sy cakap berdasarkan apa yang sy tengok. .  :) 
Dah la. .  malas nak mengarut panjang. . Sy akan list an makanan kegemaran Rasulullah . . 
selamat membaca. .

♥ Barli - Barli sangat bagus di minum ketika demam. tp pastikan jangan lah barli ais pulak. . hehe

♥ Kurma - Nabi pernah berkata, rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak mempunyai makanan. 

♥ Buah Tin - Buah ini buah dari syurga. Buah ini jugak boleh mengubati buasir. hah sesiapa yang ada buasir, elok lah makan buah tin nie. .  

♥ Anggur - Kalo kowang nak taw, anggur nie buah kegemaran Nabi. Anggur jugak elok untuk kesihatan coz anggur boleh membersihkan darah, membersihkan perut dan menguatkan buah pinggang. 

♥ Madu - Madu adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Ianya dapat mengubati cirit birit jika di bancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, dan membuang kahak. Elok di minum pada waktu pagi dengan air suam. 

♥ Tembikai (segala jenis) - Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karakter dan wajahnya.

♥ Susu - Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan. Susu jugak dapat menguatkan belakang, memperbaiki otak dan membuang kelupaan.

♥ Cendawan - Baik untuk mata.

♥ Minyak Zaitun - Rawatan kulit dan rambut, melambatkan menuaan, dan merawat radang perut.

♥ Delima - Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

♥ Cuka - Nabi selalu meminum nya dengan minyak zaitun. 

♥ Air - Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah di sedut perlahan lahan, jangan di teguk. kerana mudah mendapat sakit pada hati. 

#JadikanAmalan# InsyaAllah #

Copy dari seorang Hamba Allah. .  :)

Thursday, 29 November 2012

MuLiA NyA AkHLaK RaSuLuLLaH. .

Assalamualaikum. . .

Okay, kali nie saya nak bercerita tentang akhlak mulia Rasulullah. .  
Saya rasa pasti ramai yang sudah mengetahuinya kisah yang bakal saya ceritakan ini. .  
tapi saya tetap nak share dengan u all semua. . 
Saya x nak la membebel panjang. .  kowang bukannya suka pun an kalau intro nya panjang sangatkan. . hehehe. .  ini ceritanya. .  bace ya. . 

Mulianya Akhlakmu Ya Rasulullah. . .

# KISAH RASULULLAH S.A.W dan BUAH LIMAU #

Suatu hari datang seorang wanita kafir berjumpa dengan Rasulullah. . Ketika itu baginda bersama dengan beberapa orang sahabat. .  Wanita itu membawa beberapa biji limau sebagai hadiah untuk baginda. .  Cantik sungguh buahnya. Siapa yang melihat pasti akan terliur. . Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. . Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah saw seulas demi seulas dengan senyuman yang manis. . .

Biasanya Rasulullah saw akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah saw terus makan. Setiap kali di makan dengan senyuman. . Hinggalah habis semua limau itu. . . Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. .  Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah saw itu. . .

Lalu mereka bertanya. . Dengan tersenyum Rasulullah saw menjelaskan. .
"Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. . Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung, sebab itulah saya habiskan semuanya. . "

Begitulah akhlak Rasulullah saw. . Baginda tidak akan memperkecil - kecilkan pemberian seseorang biar pun benda yang tidak baik, malah dari seorang yang bukan Islam. . Wanita kafir itu pulang dengan hati yang keciwa. . Mengapa. . ? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain - mainkan Rasulullah saw dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. . Malangnya tidak berjaya. . Rancangannya di tewaskan oleh akhlak mulia Rasulullah saw. . 

* p/s : Kita hendaklah menghargai pemberian orang lain walaupun pemberian tersebut bukan kesukaan kita. .  Ucapkan lah terima kasih dan terimalah dengan hati yang ikhlas dan terbuka. . . Kerana setiap pemberian adalah rezeki daripada Allah. . .

Copy from someone. . .
Just share if u like this post. . .  :)









Thursday, 15 November 2012

BeTuL KeW WaHai WaNiTa. . .!!!

Lame rasanya x conteng blog nie. .  okey x nak komen panjang. . nak terus kew tajuk yang sebenar. .  Betul kew. . . Wahai wanita. . . ? ?

Siapa kata jadi perempuan tue senang . .?
nak kena tutup sana, tutp sini. . .
Tengok budak laki, pakai baju pagoda pun orang x bising. . .
tapi perempuan. . ? Stoking pun kena pakai. . .!

Cuba suruh budaq laki jadi perempuan satu hari jew. . .
Konfem tak tahan bertutup semua. . .
tapi, perempuan COOL jerrr. . .
Tengah panas pun boleh pakai jubah, Hebatkan perempuan. . ?

"Setitik air peluh wanita yang kepanasan kerana bertudung demi menutupi auratnya,
ia dikira sebagai pahala. . . punyalah Allah menjaga wanita. . ."

Siapa kata jadi perempuan tue senang. . .?
tiap-tiao bulan mesti ada penyakit. . .
nak pergi class pun susah. . .
Cuba tengok budaq laki, selamber jerrr. . .
Kadang-kadang setahun sekali pun susah nak dapat sakit. . .
tapi, perempuan hidup berpuluh-pulh tahun dengan penyakit tiap-tiap bulan, survive jerrr. . .
Tengah-tengah sakit pun boleh senyum lagi sampai orang tak perasaan yang dia sedang sakit. . .

Hebat kan perempuan. . .?

Siapa kata jadi perempuan tue senang. . .?

Hati mereka Allah jadikan lembut betul. . .

cepat jew sensitif. . .
Cuba tengok orang putus cinta. . . 
selalunya perempuan yang paling susah nak lupa. . .
lelaki lepas putus cinta cepat jerrr cari yang baru. . .
Cuba pergi wayang tengok cerita hindustan
Siapa yang paling teruk menangis. . .?
Perempuan kan. . .? lelaki boleh gelak-gelak lagi. . .
Lembut tak lembut hati perempuan. . .
tapi dengan hati yang lembut tue perempuan dapat mengagumkan lelaki. . .

Hebat tak perempuan. . .?


Disebabkan susahnya nak jadi perempuan nie lah, ramai perempuan yang merajuk dengan Allah. . .

Diorang cakap, Allah x adil. . . Kenapa Allah lebihkan lelaki. . .?
Kenapa perempuan kena dengar cakap suami. . .?
Kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami. . .?
Padahal jadi perempuan tue sangatlah susah. . .
Bak kata orang, nak jaga 10 orang anak lelaki, x susah macam nak jaga seorang anak perempuan. . .

Disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni, ramai perempuan2 kat luar sana yang memberontak. . .

Mereka pakai pakaian yang tidak menutup aurat dengan alasan, "Lelaki x paysh tutup pun". . .
Mereka berani bertepuk tampar dengan lelaki. . .
Mereka sanggup gadaikan diri mereka sebab percaya dengan janji manis kekasih yang busuk hati. . .

Kesian kan dekat perempuan. . .?


Disebabkan fikiran negatif terhadap Allah, mereka sanggup rosakkan diri sendiri. . .

Mereka buat macam itu coz mereka fikir Allah x adil. . .

Persoalannya sekarang. . .?


Betul kew Allah x adil dengan perempuan. . .?

Betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami. . .
TAPI, cuba ingat balik. . . syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa. . .? Ibunya bukan. . .?

Betul, isteri kena ikut cakap suami. . .

TAPI, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama dari ayahnya. . .
X adil lagikah Allah pada perempuan. . .?
Allah bukan setakat adil, tapi Allah tue sangat sayang kan kaum perempuan. . .

Untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya. . .

Kalau paling banyak dia ada pun 4 orang isteri sahaja. . .
cuma ada 4 orang yang syurganya bergantung pada seorang lelaki tue. . .
TAPI perempuan, jika di takdirkan ada 15 orang anak lelaki. . .
bermakna ada 15 orang yang syurganya terletak pada seorang perempuan tue. . .

MashaAllah, Hebatnya perempuan kan. . .?


Kenapa perempuan hebat. . .? Sebab kasih sayang Allah yang menjadikan mereka hebat. . .

Cuba dengar pula lagu2 yang dekat radio. . .
banyak lagu pasal perempuan kan. . .?
Jarang kita dengar lagu pasal lelaki. . .
Sayang x sayang Allah tue dekat perempuan, sampai perempuan dikasihi macam tue sekali dekat dunia. . .
masih x adil lagikah Allah dekat perempuan. . .?

Perempuan masa kecil ibu bapa jaga. . .
Bila besar, berkahwin suami jaga. . .
punya Allah sayang pada perempuan hingga Allah x bagi mereka bersendirian. . .

Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan. . .
Sampaikan di sebabkan susahnya menjadi perempuan ini,
Perempuan senang nak masuk syurga dan boleh memilih pintu yang mana mahu di masukinya. . .

HADIS :
" Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana2 pintu yang dia sukai. . ."

(Hadis Riwayat Ahmad)

X adil lagikah Allah dekat perempuan. . .?
Oh perempuan, sedarlah
betapa sayangnya Allah padamu
betapa cintanya Allah padamu. . .
Tapi, kenapa kamu nak rosakkan diri kamu kerana fikiran2 negatif yang tidak berasas dekat Allah. . ?

Allah jadikan perempuan tue sebagai hiasan dunia. . . 
Bayangkan dunia yang besar nie, dunia yang cantik nie, perempuan jadi hiasan. . .
dan seindah- indah hiasan dunia tue adalah Wanita Solehah. . .
Kesiannya dekat perempuan yang menolak untuk menjadi seindah hiasan kan. . .?

Wahai wanita, nampakkah anda betapa sayangnya Allah kepadamu. . . Kenapakah kamu masih berdegil untuk mengikut perintahnya. . . Pernahkah kau tahu betapa sedihnya Allah apabila melihat kaun wanita yang sepatutnya senang untuk memasuki syurga menjadi perempuan yang durjana. . .

Wahai wanita, siapapun awak di masa lalu, itu x bermakna awak tidak berhak untuk menjadi seorang MUSLIMAH yang baik, disayangi dan di hormati. . . 
yang berlalu biarkan berlalu, hari ini dan seterusnya, buktikan awak boleh jadi yang terbaik. . .

YA ALLAH !!
Kau ampunkanlah dosa2 kami,
Kau berilah kami kesihatan tubuh badan,
Kau berilah kami rezeki yang melimpah ruah,
Kau berilah kami jalan yang lurus,
Kau kuatkanlah IMAN kami. . .


Wednesday, 31 October 2012

BeRkECiL HaTi BeRdOsA. . .???

AsSaLaMuAlAiKuM. . . 

Okey arie nie saya nak cite cikit tentang berkecil hati lagi berdosa dari mengecilkan hati orang laen. . .
Betol kew. . .?? Macam x caye an. . . Ea la kite yang sakit hati dengan orang yang buat kite 2 tapi kite yang lebih berdosa. . . Macam x fair an. . . Tapi pasti ade sebab dia an. . . Jom kite bace this post untuk mengetahui lebih lanjut. . .!! Nak x. . . ??? hehehehe. . .

Sesiapa yang cepat frust n kecik hati apabila dihina atau ditegur, Sila bace this podt sampai habes okey. . . (Peringatan untuk diri sendiri jugaq). . . 

~Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati jugaq adalah berdosa. . . tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati. . . 

I'm so confused. . . !! (-___-")

Kenapa orang yang kecilkan hati kite, kite pulak yang berdosa. . .?? then I asked my dad what's that mean. . . 

Ayah : Jika seseorang hina kita, dia berdosa. . . Jika kite terasa hati dengan penghinaan dia, kite juga berdosa. . . tetapi dosa kite lebih besar dari dosa dia. . . 

Anak : Uiiikkk. . .  Tapi kenapa pulak . . .? kite x buat apa-apa pun. . .??

Ayah : Sebab orang yang menghinakite tue adalah peringatan daripada Allah. . . 

Anak : ** Blurrr . . .  (>___<")

Ayah : Kenapa kite dihina oleh orang tue. . . ? Kerana tue ujian dari Allah. . .  Kenapa Allah hadiahkan kite ujian tue. . . ? kerana DIA nak mengingatkan diri kite yang dah leka dengan dunia. . .  Bila kite berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kite x redha dengan ujian yang Allahturunkan. . .  Kesimpulannya, kite bukan berkecil hati dengan orang tue, tapi kite berkecil hati dengan Allah. . . 

Anak : Oooooooo. . .  Ook. . . (n___n)'

Ayah : Lagi parah bile kite pun cerita pada kawan - kawan kite. . .  " Dia dah banyak buat aku macam nie, macam tue. . . " dan sebagainya. . . Dan kawan - kawan kite pula akan cerita pada kawan - kawan yang laen pulak. . .  " Kesian kawan kita tue. . .  Budak tue dah banyak sakitkan hati dia. . . " Jadi keredhaan kite terhadap ujian Allah itu akan lesap. . .

Anak : ** Termakan cili. . . heee ~ (",)'

~So, the conclusion is jangan mudah terasa hati. . .
~Maknanya kite x redha dengan Allah. . . 
~Nanti Allah pun x redha dengan kite. . .  Na'uzubillah~

# " Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu . . . seharusnya kamu merasa malu. . . Ucaplah Astaghfirullahal'adzim ~ kerana orang yang memuji kamu tue di sebabkan Allah telah menutup Aib dan Kelemahan kamu. . . "

Astaghfirullahal'adzim. . . !! 

Peringatan buat kite semua. . . <3  ^_^

Credit for : Muhammad Naa'im. . . 

Saturday, 27 October 2012

Doaku padamu Allah. . .

Ya Allah. . .
dengan barkat Nabi Mu
dengan berkat Guruku
dan dengan berkat Ibu Bapaku
Luruskanlah hatiku
agar Agamaku lurus. . .
Betulkanlah hatiku
agar aku ikhlas selalu. . .
tetapkanlah hatiku
agar aku tidak tergugat
dengan ujian yang menimpa. . .

Ya Allah. . . 
Tuhan yang mencipta hati
bersihkanlah hatiku agar mazmummahku
tidak merosakkan Agamaku
dan juga tidak merosakkan
kehidupan orang lain. . .
Wahai Tuhan. . .
yang membolak-balikkan hati
kuatkanlah hatiku
agar keyakinanku tidak berubah
supaya aku sentiasa tabah. . .
Tuhan. . .
Engkau rasakanlah hatiku
sentiasa bersamaMu
supaya aku rasa 
ada kawan melindungiku
agar aku tidak rasa sepi
di dalam hidupku. . .
aku merasa malu
melanggar perintahMu
dan sentiasa siap sedia
menunaikan perintahMu. . .

Ya Allah. . .
Tuhan yang menjaga hati
baikilah hatiku
agar seluruh hidupku menjadi baik. . .
supaya tidak khianat
dan tidak hasad
dan tidak berdendam
sesama manusia. . .

Tuhan. . .
Limpahkanlah ke dalam hatiku
ilmu dan hikmah
hingga aku dapat menyuluh hati
dan menyuluh kehidupanku
supaya lahir batinku menjadi taat. . .

Tuhan. . .
aku mengharap Engkau
kabulkanlah Doaku ini. . . 


Thursday, 18 October 2012

9 SuRaH PeLiNdUnG DiRi. . .

Assalamualaikum. . . <3

hi, semua. . . kowang sume sehat x. ? hope sehat la ea. . 
sekarang nie dah pukul 1.32 pagi. . . macam biasa, mata nie mesty susah cngat nak pejam. . . huhuhu. . . 
pagi nie saya nak share an seseuatu. . .
saya nak share about 9 surah untuk melindungi diri kita. . .
korang amal an taw. . . 
saya nie pun nak try amal an jugaq. . .
sama2 la kita mencuba okey. . . ? hehehe :)

hah nie la surah2 nya. . .

1) Surah Al-Fatihah > Melindungi diri daripada salah satu marah Allah. . .

2) Surah Yasin > Melindungi diri daripada dahaga di Hari Perhitungan ( di padang masyar). . 

3) Surah Al-Waqi'ah > Melindungi diri daripada kepapaan dan kemiskinan. . .

4) Surah Al-Mulk > Melindungi diri daripada Azab Kubur. . .

5) Surah Al-Kauthar > Melindungi diri daripada ancaman musuh. . .

6) Surah Al-Kafirun > Melindungi diri daripada mati dalam Kekufuran. . 

7) Surah Al-Ikhlas > Melindungi diri daripada Munafiq. . .

8) Surah Al-Falaq > Melindungi diri daripada kecelakaan. . .

9) Surah Al-Naas > Melindungi diri daripada Bersangka Buruk. . .

Jom kita amal an same2. . . gud luck semua :D . . .



Semua nya ada dalam Al-Quran. . . (^_^)

Wednesday, 17 October 2012

PoKoK SeMaLu vs WaNiTa. . .


ASSALAMUALAIKUM

HI, SAHABAT2 semua. . . dah pukul 2 pagi tapi mate nie tetap x ley nak lelap. . . nak buat ape ea time2 skng nie? nak makan dah pagi cngt, nak chat tp x der cpe ase nye nak layan, nak borak2 ngn member sebilik, dia dah tido. . . so wat can i do?? help me!! xpew la, saya nak conteng blog saya la skng nie. . . nak share sesuatu yang saya tahu dengan u all semua. . . sharing is caring right? cpe setuju, angkat tangan. . . huhu. . . kalau u all angkat pun ukn nye saya nmpak pun an. . . so x pe la, x yah angkat. . . just read my word. . . TQ. . .!! 


Nasihat bersama. . . 

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri kesayangan baginda, Saiditina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan. . . 

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ, dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. . . 


Wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 perkara : 

PERTAMA, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya). . . 

KEDUA, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim. . . 

KETIGA, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin. . . 

Dan 

akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja. . . 


Ingatlah wahai WANITA, kepanasanmu bertudung, longgarnya pakaianmu, panjangnya lengan bajumu, panjangnya sarung kakimu, sopannya tingkah lakumu serta ketabahanmu menjaga syariat Islam itu ganjarannya syurga di akhirat kelak. . . 

Kebaikan itu adalah elok budi pekerti. . . 
Dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam diri engkau dan engkau benci bahawa dilihat oleh manusia kepadanya (Riwayat Muslim) 

Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil...(",) 

Sedikit perkongsian dari saya untuk semua. . . 

Sumber : Dari seorang Hamba Allah. . .  


Monday, 15 October 2012

Dialog antara MUSLIMAH dan PEREMPUAN. . .


Perempuan : Semua yang tutup aurat, confirm masuk syurga kew?

Muslimah   : Yang pasti tak tutup aurat, confirm masuk neraka. . .  J

Perempuan : Eemmm. . Tudung labuh pun macam baek cngat. . Buat dosa jugaq!

Muslimah   : Bila iblis x mahu ikut perintah Allah untk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan  perintah Allah itu. . . “Apahal plak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia”. Samalah dengan tudung. Tudung pula di salahkan. Pakai tudung x semesti nya baek.

Perempuan : macam lah kau tue bagus cngat nak nasihatkan aku nie. . . entah2 kau tue dulu ag teruk dari aku. . . !!

Muslimah   : Tak tersabit bersalah. . . Dari Nabi, untuk seseorang yang islam bahkan baru masuk  islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu satu tuntutan. . . Selagi awak islam, dakwah itu wajib walaupun awak tak berapa betul. . Sekurang2 nya dah insaf dan bertaubat sekarang. . . Alhamdulillah Allah masih memberi saya peluang untuk bertaubat. . . J

Perempuan : Kami memang sexsi tapi hati kami baek. . .!! x der la jahat. .

Muslimah   : Kiranya awak mendakwa diri awak mempunyai hati yang sudi, iman yang tinggi dan kononnya mampu menjamin maruah diri awak tanpa menutup aurat?

Perempuan : Pakai jarang or ketat ke itu hak kami. suka hati kamilah nak pakai macam mana pun. . .!! Kami x menyusahkan hidup orang laen. . . Kalau x suka jangan pandang. !

Muslimah   : Sebenarnya awak dah banyak menyusahkan orang laen. . . Ayah, Abang, Adik, Suami serta orang laen. . . Dengan menarik mereka ke neraka bersama awak hanya di sebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik awak. . . Itu yang awak kate x menyusahkan orang laen?

Perempuan : apa yang kami lakukan, antara kami dengan Allah. . . !

Muslimah   : Berani cakap di dunia. . . berani ke cakap macam itu dekat akhirat depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya. . .

Perempuan : Bukan nya kami x nak tutup aurat tapi seru belum sampai lagi. . .

Muslimah   : Mati x mengenal usia tua atau muda. . . X takut ke mati dalam usia muda? X sempat nak bertaubat nanti. . .

Perempuan : Alaa, x kan lah nak buat perubahan secara drastic kot? Slow-slow lu. . .

Muslimah   : Boleh ke cakap at Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. . .  jangan ambek nyawa aku lagi. . . boley?

Perempuan : Aku x nafikan, tutup aurat tue bagus tapi kami x nak la hipokrit coz x ikhlas nak tutup aurat. . .

Muslimah   : Kalau macam itu, sememangnya awak hipokrit coz tidak ikhlas beragama Islam . . .

Perempuan : …………………………………

Muslimah   : Sekadar renungan bersama. . . J

Alhamdulillah masih bernafas rupa nya kita ini. Allah masih member kite peluang untuk berubah ke arah kebaikan. Segala nasihat adalah untuk peringatan pada diri sendiri.

“Selangkah anak perempuan keluar dari rumeh tanpa menutup aurat,
Maka selangkah juga ayahnya itu ke Neraka.
Selangkah seorang isteri keluar rumah tanpa menutup aurat,
Maka selangkah juga suaminya itu hampir ke Neraka.”

Ø     Wanita termahal di dunia,
Adalah Wanita yang Menjaga Imannya,
Di saat yang laen merebut Anugerah Dunia,
Dia sibuk mengejar Anugerah di Syurga. . . 

Friday, 12 October 2012

SaHaBaT. . .


Sahabat ,,,
Pertemuan dengan dirimu ,,,
Membuatkan diriku ini ,,,
Mengenal erti persabatan ......
 
Sahabatku ,,,
Kita sering bertingkah kata ,,,
Berkongsi suka dan duka ,,,
Membuatkan duniaku ,,,
Bewarna pelangi ......
 
Kini kita terpisah ,,,
Jauh nun di sana ,,,
Namun dirimu ,,,
Mekar di tasik hatiku ........
 
Sahabat ,,,
Senyum dan tawamu ,,,
Tersemat di kotak fikiranku ,,,
Membuat hatiku ,,,
Di sapa kerinduan padamu .......
 
Ketahuilah kau bahawa ,,,
Aku bahagia 
Mengenali dirimu .......




Tiada ungkapan perpisahan
dalam persahabatan
walaupun maut menjadi noktahnya. . . 
kerana seorang sahabat
itu terlalu istimewa dalam
doa saudaranya yang lain
biarpun tanpa bayangnya. . . 



persahabatn adalah hal
paling indah
yang ada di muka bumi ini. . . 
bersyukurlah jika kita
memiliki sahabat
untuk dunia akhirat. . . 





sahabat kerana Allah. . . 



Wednesday, 10 October 2012

SaLaM PeRkEnAlAn. . .

AsSaLaMuAlAiKuM. . .

Ello semua. . .

Saya budaq baru dalam dunia blogger nie . . .
So saya nak say "Assalamualaikum" at kowang sume. . . 
Salam perkenalan dari diri saya. . .
Waaa saya macam tak percaya aw yang saya dpat create blog nie. . .
Sebelum nie emng nak wat blog tp ada beberapa perkara yang menyebabkan saya x jdi wat. . . 
Tapi Alhamdulillah dapat jugaq saya wat blog nie. . . 
Kalau kowg nak tahu skng nie at tempat saya stdy, ktowg ngh final exam. . . 
Kirenya saya nie berani mati la create blog time2 cm nie. . .
hehehehe (-_-)
Saya tak kesah pun coz emng saya nak wat blog nie. . .
Tak salahkan time2 cm nie wat blog . . ?
Release tension la katakan . . . 
huhuhu :)
Okey lah, saya rase sampai cnie jew kot saya nak ckap. . .
Tak tahu la nak ckap ape ag. . . 
Almaklum lah saya budaq baru lagi . . .
Kiranya malu2 lagi la nak wat panjang2 coz takut nanty x der plak owg nak bace. . . 
:P
Okey, saya akhiri dengan salam. . . 
Assalamualaikum. . . :D 




                  SaLaM PeRkEnAlAn DaRi SaYa... :)