Kata Hikmah

Kata Hikmah

Monday, 25 February 2013

KeNaPa BuKaN DaRi TeKo SaHaJa. . ?

Assalamualaikum. .

Okay kali nie saya nak cerita tentang Teko pulak. . Kalo entry sebelum nie saya cerita tentang pinggan tp kali nie pasai teko. . 2 bende yang berkait bukan. ? Ehh saya nie maen terjah jew an. . naseb baek salam sempat saya bagi. . ishh dengan tak tanye kabo kowang semua nye. . Tak pe lah ea. . saya sentiasa doa an kowang semua berada dalam keadaan yang sehat walafiat. . In Shaa Allah. .  :)

Saya terus kepada tajuk la ea. . Malas nak meleret panjang yang tah apa2 nie an. . huhu. . Cerita nye begini. . Jeng, jeng, jeng. . . . 

Seorang anak muda mengadap seorang ulama tua di rumah. . Dengan niat untuk muzakarah tentang isu yang sudah lama bermain di dalam fikirannya itu. . Lalu terjadilah perbualan antara mereka. . 

Anak Muda : Tuan Guru, saya ada satu soalan yang sudah lama saya ingin bertanya pada tuan guru. .

Ulama : Silakan. . ( Sambil senyum manis yang menjadikan orang ramai senang dengan nya). .

Anak Muda : Begini, Kenapa kita perlu ikut ulama. ? Maksud saya kenapa setiap kali cakap, di sebutkan ; "Telah berkata Imam Syafie, telah berkata Imam Ramli, telah berkata Imam Fakrurazi, Telah berkata Imam -Bukhari. . . Kenapa tidak disandarkan kepada Al-Quran dan As-Sunnah sahaja. . Itukan yang sepatutnya . . Kan indah, kalau kita dengar begini ucapannya : telah berfirman Allah, telah bersabda Rasulullah, sekian, sekian, sekian. . Begitukan lagi indah, terus disandarkan kepada sumber besar. .

Ulama : Sebelum saya menjawab soalan tersebut, dijemput minum dulu. . 3 perkara yang perlu disegerakan ; Tetamu (layanan-makan & minum), Lamaran (kahwin), dan Mati (pengurusan jenazah & pengebumian). . .

Lalu dihidangkan Air teh bertantang talam bertemankan teko. . Anak muda tersebut menuangkan air tersebut ke dalam cawan. . Lalu ulama tersebut menegur anak muda tersebut. . 

Ulama : Kejap, kejap. . Kenapa tidak minum saja dari teko tersebut. ? Kan bagus minum dari teko ? Kenapa masih nak gunakan cawan. ?

Anak Muda : Eehhh, mana boleh tuan guru. . Susah minum dari teko, teko tue kan banyak air. . Meti kena tuang dalam cawan. . Kan mudah untuk minum. .

Ulama : Begitu juga dengan persoalan kamu sebentar tadi itu. . Ulama itu rahmat dari Allah untuk memudahkan urusan umat. . Susah umat jika untuk memahami Al-Quran dan As-Sunnah begitu sahaja tanpa bimbingan ulama. . Umat cume perlu ikut sahaja apa yang ulama sudah susunkan. . 



P/s : Harap kowang semua faham ea. . 

Credit : Mohd Amin Suhaimi. .

Wednesday, 20 February 2013

KITA ibarat PINGGAN. .

Assalamualaikum. .

Ehhhh jemput masuk, jemput masuk semuanya. . jangan malu, jangan segan, jangan silu. . masuk jew semua nya. . Maaaf laa rumah berhabuk cikit nie. . x sempat nak kemas apa yang patut. . hahhh masukk la, buat macam rumah orang ea. . hahahaha. . dah macam rumah terbuka plak an. . iissshhh ape yangg saya dok merepekkk nie. ? maafff kan saya. . hehehehe

Okay, kali nie cikgu x nak mengajar tapi nak ceritakan tentang diri kita nie ibarat pinggan. . hah semua tahukan pinggan tue apa. ? tak an tak tahukan. ? hari2 kowg semua makan gune pinggan an. . ade kew yang gune daun pisang. .? hehehe. . cikgu guraw jew ea adik2, kakaq2, abang2. . 

Ceritanya bermula begini. . . . jeng jeng jenggggg. . .  hahaha. . okay2, focus2. . huhuhu
Andaikan 3 individu A, B, C meminjam sebijik pinggan daripada kita. . Selang beberapa tempoh masa, individu A, memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan yang bersih, cantik dan tanpa sebarang kecacatan. . dye pulang seperti mana kita berikan kepadanya. . Lalu kita pun ambek dan terus meletakkannya di rak pinggan mangkuk seperti keadaan asalnya. . 

Individu B pula, memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan yang masih kotor, tidak berbasuh. . Sudah tentu kita akan membasuh pinngan tersebut sehingga bersih. . Kemudian barulah ianya di letakkan di tempat yang sepatutnya. .

Individu C pula, memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan pecah bersepai. . Tidak boleh di bezakan lagi bentuknya. Antara pinggan mahupun serpihan kaca. . Tiada nilainya lagi. . Kita tiada pilihan laen, selain daripada membuangnya ke dalam tong sampah yang hina. .

Begitu jugalah halnya dengan Allah Taala. . Jika kita kembali kepadaNya dalam keadaan yang bersih, cantik, dan elok tanpa kekotoran dosa, maka Allah akan terus meletakkan kita di tempat yang baik dan tempat selayaknya bagi kita. . iaitu Syurga. . 

Namun jika kita kembali kepadaNya dalam keadaan kotor dengan dosa, Allah akan "basuh" kita sebersih bersihnya di dalam api neraka sebelum memasukkan kita ke dalam syurga. . 

Tetapi jika kita kembali kepadaNya dalam keadaan yang rosak imannya, sehingga tidak dapat di bezakan antara iman dengan kufur, maka Allah tidak akan teragak-agak untuk menghumbankan kita ke dalam neraka jahanam yang hina buat selama-lamanya. . Ibarat pinggan yang pecah, tiada nilai lagi. . 



# Saya, anda, dan kita semua pernah melakukan dosa. . Tiada siapa yang sempurna. . Jalan terbaek melepaskan belenggu DOSA sendiri adalah dengan bertaubat. . Sesungguhnya Allah S.W.T Maha Pengampun. . #

Saturday, 9 February 2013

7 Benda Ajaib di Dunia. .

Assalamualaikum sahabat2 semua. . 

kowang semua sehat. .? Alhamdulillah kalau kowang semua sehat. . tetapi kepada yang sakit, tahniah ea. . hah tahniah. ? kejam nye saya nie. ? Ya Allah, saya boleh ucapkan tahniah untuk kowang yang sakit. . kejam an saya nie. . Okay2 jangan lah cakap saya cam tue. . sedey aw hati nie. . saya ucap tahniah coz anda terpilih. . Terpilih apa pulak dah nie. ? Sabau lahhhh. .  

"Allah tidak akan menguji seseorang melainkan (sesuai) apa yang diberikan Allah kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan setelah kesempitan. . " (surah At-Talaq ayat 7)

So, smile and make it trough. . I'Allah, Allah sentiasa bersama kita. . sunggug islam itu mudah, simple, dan indah. . Lagi pun sakit tue an menghapus dosa. . beruntung aw kepada mereka2 yang sedang menahan kesakitan coz dosa2 kecil kereka akan terhapus. . Begitu sayang nya Allah kepada kita an. . So, x mou marahkan saya lagi. . bukannya saya suka2 nak ckp tahniah. . ade sebabkan. ? hehee
  
Okay, berbalik pada tajuk asal kita. . kowg semua tahu x 7 benda ajaib di dunia. ? mesty ramai yang dah tahu an. . tp saya tetap nak bagitahu jugaq apa benda yang 7 tue. . 

 Piramid, Mexico
 Patung Besar Christ, Brasil
 Collesium, Italy
 Machu Picchu Peru
 Tembok Besar China
Bangunan Petra, Jordan
Taj Mahal

Hah nie 7 bende ajaib di dunia. . tetapi bagi saya ada satu benda yang unik, ajaib dan teguh. .kowang semua nak tahu x. ? heheh. .  tertanye tanye ea, ? saje jew saya buat kowg semua tertanye tanye. . huhuhu. . okay2. . sambung bace k. . jangan lah merajuk. . huhuhu.  . Maksud saya ialah HATI MANUSIA. . sebab hati manusia nie orang tak nampak. . tapi boleh rasa. . kalau hati menangis, tak der sape yang dengar. . dalam hati ada macam2 rasa. . Marah, Geram, Kecewa, Gembira, dan macam2 lagi.  . Allah cipta hati manusia nie sama tapi tak serupa. . benda2 yang manusia cipta tue bukannya Ajaib bagi saya. . Itu cuma tinggalan sejarah lama yang menjadikan sejarah, kenangan, and what ever lah. . huhuhu. . bagi saya Manusia hari ini, Boleh buat bende2 yang serupa dengan bende2 tue semua. . Tapi, x der sape pun yang mampu cipta hati manusia. . Are agree with me. ? hahaha. . itu pe yang saya kata lah. . terpulang pada yang laen. . huhuhu


#Saya bangga dengan jantung saya. . Walaupun ianya telah di sakiti, di lukai, di tikam, di tipu, dan di permainkan tetapi ianya masih kuat berdenyut untuk meneruskan hidup. . #

Monday, 4 February 2013

10 Orang yang Mendapat Doa Malaikat. .


Assalamualaikum kepada pada pembaca semua. . Selamat malam jugaq saya ucap an pada u all semua. . Amacam kowg semua hari nie. . ? Sehat x. . ? Harap2 kowg semua sehat di samping orang tersayang. . Eh jangan silap2 aw. . di samping orang tersayang x semesti nye seorang kekasih. . Ramaikan orang yang kita sayang dalam kehidupan nie. . Contoh nya. ? Lah itu pun nak kena bagitahu kew. .? Malu la saya. . X mau la (mengada nya). .  hahaha. .  Eh2 silap, x malu pun . . Orang yang kita sayang. ? Family, kawan-kawan, sedara seislam, yang bukan islam, dan ramai lagi orang yang kita sayang dalam sebuah kehidupan kita nie an.  ? So bersyukurlah jika kita masih mempunyai orang yang kita sayang nie. . Hargai mereka sebelum terlambat. . Ya Allah, ape yang aku sedang merepekkkk nie. . Dah lari tajuk nie. . Maafkan saya wahai pembaca, wahai puteri, putera sekalian. . hehehe :)

Berbalik pada tajuk di atas. . Kowang tahu bace an. .? hahaha . . sorry2. . saja nak menyakat kowg. . huhu. . hurm ok, kali nie saya nak conteng tentang yang simple2 jew. . mungkin ramai yang dah tahu, atau mungkin dah penah bace. . tp saya x kesah, saya tetap nak tulis jugaq. . ok tq!

Orang yang pertama :
Ialah orang yang tidur dalam keadaan bersuci. .

Orang yang ke-2 pula :
Ialah orang yang sedang duduk menunggu waktu solat. .

Yang ke-3 pula
Orang yang berada di saf hadapan ketika solat berjemaah. . (cepat2 la wahai kawan2 semua untuk merebut saf yang di hadapan) 

Ke-4 :
Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf)

Ke-5 pulak
Orang yang masih duduk di tempat solatnya selepas menunaikan solat. . 

Ke-6 sekanrang nie :
Orang yang melakukan solat subuh dan asar secara berjemaah. . (di sebabkan pada ketika ini kita dalam keadaan yang mengantuk, bz, malas dan semuanya lah)

Ke-7 baru. Teruskan membaca k :
Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang di doakan. .

Ke-8. sikit lagi nak abes :
Orang yang memberlanjakan hartanya pada jalan Allah (Infak). .

Ke-9. Relex lagi satu jew nie :
Orang yang sedang makan sahur. .

Ke-10. . fuhh yang terakhir :
Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang yang sakit. . 

Waaa dah abes da. . Simple an post kali nie. . maaf lah x taw nak post ape skng nie. . nie jew yang mampu tuk post. . huhuhu. . harap ianya bermanfaat dan moge u all semua terhibur. .  :)

Gambar hanya sekadar hiasan. .