Kata Hikmah

Kata Hikmah

Thursday 29 November 2012

MuLiA NyA AkHLaK RaSuLuLLaH. .

Assalamualaikum. . .

Okay, kali nie saya nak bercerita tentang akhlak mulia Rasulullah. .  
Saya rasa pasti ramai yang sudah mengetahuinya kisah yang bakal saya ceritakan ini. .  
tapi saya tetap nak share dengan u all semua. . 
Saya x nak la membebel panjang. .  kowang bukannya suka pun an kalau intro nya panjang sangatkan. . hehehe. .  ini ceritanya. .  bace ya. . 

Mulianya Akhlakmu Ya Rasulullah. . .

# KISAH RASULULLAH S.A.W dan BUAH LIMAU #

Suatu hari datang seorang wanita kafir berjumpa dengan Rasulullah. . Ketika itu baginda bersama dengan beberapa orang sahabat. .  Wanita itu membawa beberapa biji limau sebagai hadiah untuk baginda. .  Cantik sungguh buahnya. Siapa yang melihat pasti akan terliur. . Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. . Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah saw seulas demi seulas dengan senyuman yang manis. . .

Biasanya Rasulullah saw akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah saw terus makan. Setiap kali di makan dengan senyuman. . Hinggalah habis semua limau itu. . . Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. .  Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah saw itu. . .

Lalu mereka bertanya. . Dengan tersenyum Rasulullah saw menjelaskan. .
"Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. . Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung, sebab itulah saya habiskan semuanya. . "

Begitulah akhlak Rasulullah saw. . Baginda tidak akan memperkecil - kecilkan pemberian seseorang biar pun benda yang tidak baik, malah dari seorang yang bukan Islam. . Wanita kafir itu pulang dengan hati yang keciwa. . Mengapa. . ? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain - mainkan Rasulullah saw dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. . Malangnya tidak berjaya. . Rancangannya di tewaskan oleh akhlak mulia Rasulullah saw. . 

* p/s : Kita hendaklah menghargai pemberian orang lain walaupun pemberian tersebut bukan kesukaan kita. .  Ucapkan lah terima kasih dan terimalah dengan hati yang ikhlas dan terbuka. . . Kerana setiap pemberian adalah rezeki daripada Allah. . .

Copy from someone. . .
Just share if u like this post. . .  :)









No comments:

Post a Comment

TQ 4 comment. . Jemput Datang lagi ea. . Datang, Jangan Tak Datang. . haha