Kata Hikmah

Kata Hikmah

Monday, 28 January 2013

SaNg HaRiMaU & SaNg BuAyA (KeHiDuPaN)

Assalamualaikum. .

oo hoooiiiiii. . .  ul la la. .
hi u all. .  Kali nie saya nak bercerita pulak.  . kowg sume emang suke dengar or  bace cerita an an an. . ?
hah kowg bace aw. .  create khas untuk kowg. .   :)

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergi berjalan-jalan di tepi hutan. . Sedang dia menghirup udara rimba yang segar itu, tetibe dia terdengar satu bunyi. . .  bunyi tersebut seperti ini. .  Aaaauuuuuummmm ! ! Bunyi harimau yang kelaparan dan hanya menunggu mangsanya sahaja.  .

So, si hamba Allah ni pun berlari untuk menyelamatkan dirinya. . Harimau Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia di selamatkan daripada di baham dek harimau tadi. . Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. . .

So, untuk menyelamatkan diri di hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi tersebut. Perigi itu ada tali dan sebuah timba. . Si hamba Allah ni bergayut pada tali itu. . Tali itu pendek jew. . Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. . Di mulut perigi, harimau yang lapar tu menunggunya. . Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, tetiba dengar kocakan air di bawah perigi. . Aaaaaaaa . . ! ! Ya Allah. . Lagilah seram dibuatnya. .  Nak tahu ada apa kat bawah tue. . ? Ada 2 ekor buaya yang kelaparan juga ( Dalam perigi ade buaya ea. . ? hentam jew la. . )

Apalah nasib. Dah jatuh di timpa tangga. Da selamat dari mulut harimau tapi kena berdepan dengan buaya pulak dah. . Nasib, nasib. . Lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau, bawah ada buaya. Perasaan ketika tu semua ada. . Resah, gelisah, takut, risau, menyesal dan semuanya lah bercampur menjadi satu. Tengah berfikir mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yang hamba Allah itu bergayut. . Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. . Cisss, Kurang ajar punya tikus. . Alahhhh. . . cam ner nie. . ? Pas tu, keluar lagi seekor tikus yang berwarna hitam. . Naik mengikut tali yang sama, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas. . Tikus hitam tu pun gigit juga tali tu. . Ciissss, lagi satu. . Macam mana aku nak buat ni. . ? Habislah jadi mangsa buaya. . Berfikir lagi, Kalau naik kat atas makan dek rimau. . Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. . Macam mana nihh. . . Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba. . . terdengar satu bunyi . . bbbbzzzzzzzzz. . . Bunyi lebah bawa madu. . 

Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yang sedang membawa madu itu. . Tetiba setitik madu tersebut terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah tu tadi. . Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. . Hamba Allah itu berkata, "Fuhhh manisnya madu nie, tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya, Subhanallah sungguh sedap nie. ."Kerana setitik madu, si hamba Allah tu lupa pada harimau yang sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menantinya di bawah. . . !

Kalau u all semua nak tahu, si hamba Allah itu adalah kita semua. . Harimau yang mengejar itu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. . 2 ekor buaya itu adalah malaikat Mungkar dan Nakir yang menanti kita di alam kubur nanti. . Tali yang sempat si hamba Allah bergayut tadi adalah jangka hayat kita. . Kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita. . Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. . Kan tikus tue gigit tali tu. .

Madu. . . Madu yang jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. . Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tue. . Macam kitalah, bila dapat nikmat sikit, lupa pada Allah yang memberikan nikmat tue. . Waktu susah barulah nak ingat Allah. . Astaghfirullah. . 

1 minit untuk mengingati Allah. . Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan :

* SUBHANALLAH
* ALHAMDULILLAH
*LAILAHAILLALLAH
*ALLAHUAKBAR
*ASTAGHFIRULLAHAL'AZIM
*LAILAHAILLALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH
*ALLAHUMA SOLLI WA SALLIM WABARIK ALA SAYYIDINA MUHAMMAD WA AALIHI WA SAHBIHI AJMA'EEN

Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan demi perkataan. . Duduklah sambil merenungi betapa kekuasaan Allah dalam kehidupan seharian kita kerana melakukan segala yang diredhaiNya. . bersamalah kita berdoa agar sentiasa di beri nikmat kesejahteraan dan kelapangan akal dan fikiran dalam kita menjalani kehidupan seharian dalam apa jua yang kita kerjakan.

P/S : Jangan bangga dengan semua yang kita ada seperti PANGKAT, KEKAYAAN, dan segalanya kerana itu semua hanya sementara. .  yang hanya kekal ialah amalan kita. . 

#PesananKhasUntukDiriSendiriYangMudahLupaIni#


#Dunia Di Sorong Akhirat Tercicir Jangan#