Kata Hikmah

Kata Hikmah

Monday 7 July 2014

BUSY ? ? RELEX OK ! !

ASSALAMUALAIKUM. .

Alhamdulillah masih lagi di berikan kesempatan hidup untuk meneruskan hari mendatang. . Moge hari yang mendatang mampu mematangkan dan meningkatkan IMAN kite semua. . Amin. .
So, u all semua sehat ? ? Hope sehat sentiasa. . :D
Untuk entry kali nie. . Just 1 cerita yang best. . Sure best. . U all just read, comment, and follow me. . hehehe :D Okay, Jom scroll. .

1 Cerita yang mempunyai analogi yang cukup mendalam . . Pasti ! !
" AKU SIBUK LA, BANYAK BENDE YANG NAK KENA SETTLEKAN NIE ! ! !

Apabila hal-hal dalam hidup anda bagaikan terlalu banyak kerja, anak & bini, kawan-kawan, business, orang tua kita, dan anda rasa 24 jam sehari memang TAK CUKUP, ingatlah TIN BISKUT kering Hup Seng dan 2 CAWAN KOPI. . .

APE NIE ! ! TIN BISKUT & 2 CAWAN KOPI. ? STOP OKAY ! ! THIS ANNOYING, OKAY. . ! MALAS NAK BACE . .

WAIT. . WAIT. . WAIT. . PAUSE KEJAP. . RELEX OKAY. . TAJUKK PON DAH SURUH RELEX KAN. . SMILES PLEASE . . :D BACE LAA DULU, MANE TAHU IANYA BERMANFAAT. . PLEASE, PLEASE, PLEASE. . =) HeHeHe

OKAY, LET START ! !

Seorang Professor, dalam class Sosiology telah mengeluarkan beberapa barang di hadapan class. .
Apabila class dimulakan, tanpa sebarang penerangan, professor tersebut terus mengeluarkan satu tin biskut Hup Seng yang besar dan kosong. . Semua student kehairanan. . Mereka pelik melihat teletah professor tersebut. . Tidak seperti selalu. . Tetapi professor tersebut tidak menghiraukan ape yang student nya fikir. . Tanpa membuang masa professor tersebut terus mengisi tin tersebut dengan bola-bola golf sehingga penuh. .

Kemudian professor tersebut bertanya pada anak muridnya, Adakah tin biskut ini sudah penuh ? " Kesemua student tersebut mengangguk dan mengatakan YA ! "

Professor kemudian mengambil sekotak kacang, dan menuangkannya ke dalam tin biskut tersebut. . Tin biskut di goncangkan sedikit, lalu kacang-kacang pun bergerak-gerak mengisi ruang yang kosong di antara bola-bola goft itu. .

Kemudian, professor bertanyakan lagi pada student nya jikalau tin biskut tersebut sudah penuh atau tidak. . ? ? student yang lain mengangguk dan mengatakan " YA ! "

Selepas itu , tanpa ditunggu-tunggu, professor mengambil pula sekotak pasirdan menuangkan pasir tersebut ke dalam tin biskut itu. . Sudah semestinya, pasir yang halus itu mengisi setiap pelusuk dan ruang di dalam tin biskut Hup Seng itu. .

Kemudian professor bertanya lagi kepada student nya, " Adakah tin biskut ini sudah penuh ? " Dengan penuh yakin, student-student tersebut menjawab " YA !

Tiba-tiba, professor mengeluarkan 2 cawan kopi dari bawah meja dan menuangkan semua kopi itu ke dalam tin biskut yang sudah penuh itu. . Student-student di dalam Hall tersebut tersenyum melihat aksi terakhir itu. .


Suasana di dalam dewan sepi seketika dan akhirnya kedengaran bisikan-bisikan kecil yang memenuhi ruang dewan itu. . Professor hanya mendiamkan diri sambil melihat teletah pelajar-pelajar tersebut. . Setelah hampir 5 minit, seorang pemuda dengan beraninya berdiri dan bertanya. . " Apakah maksud tersirat yang professor cuba sampaikan pada kami semua ? ? " Professor tersebut tersenyum mendengar soalan dari pelajarnya itu. .

" Sekarang. . " kata professor, dan kesemua pelajar kembali focus pada professor. . " Saya mahu kamu semua faham, yang tin biskut ini di ibaratkan seperti sebuah kehidupan anda. . Bola-bola golf melambangkan perkara-perkara peling penting seperti Tuhan, Agama, Keluarga, Anak-Anak, Kesihatan, Kawan-Kawan dan Minat anda. . Ini adalah perkara-perkara yang jika anda kehilangan benda-benda lain, semua itu sahaja yang akan tinggal, dan hidup anda akan tetap penuh berisi. . Kacang-kacang pula merupakan hal-hal seperti kerja, kereta, rumah. . Dan pasir yang kecil dan halus itu melambangkan perkara-perkara yang lain dalam hidup. . Perkara-perkara kecil. . " kata professor. .

Kalau anda memasukkan pasir terlebih dahulu ke dalam tin biskut " professor menyambung, " Pasti tidak akan ada ruang untuk kacang-kacang ataupun bola-bola golf untuk masuk ke dalam tin. . Sama seperti hidup ini, kalau anda luangkan semua masa dan tenaga anda pada perkara-perkara kecil sahaja, anda tidak akan ada masa dan tenaga untuk perkara-perkara yang lebih penting untuk anda. . . " Professor berhenti seketika. .

" Jadi. . . Tumpukan perhatian anda kepada perkara-perkara yang membahagiakan dan menggembirakan hidup anda. . Sembahyanglah Berjemaah. . Kukuhkan ikatan Silaturrahim. .Bermainlah bersama anak-anak. . Bawalah pasangan tercinta anda keluar berjalan-jalan. . Luangkan masa bersama kawan-kawan juga. .

Pasti akan ada masa untuk anda bersihkan rumah, lipat baju, repair lampu rumah. . Jagalah bola-bola golf dulu, perkara yang lebih bermakna dalam hidup anda. . . Ketahui perkara mana yang lebih penting dan patut diutamakan. . Yang lain itu semua pasir sahaja. . "

Seorang pelajarnya kemudian mengangkat tangan dan bertanya, " Apa maksud 2 cawan kopi itu pula ? ? "

Professor menjawab dengan penuh senyuman. . " Bagus awak bertanya. . Ia cuma nak menyatakan, tidak kira betapa sibuk pun hidup anda dalam seharian, pasti akan ade ruang untuk minum kopi bersama kawan-kawan. . "



Ada IG ? ? Jom follow ---> jazafaeza 



No comments:

Post a Comment

TQ 4 comment. . Jemput Datang lagi ea. . Datang, Jangan Tak Datang. . haha